بازی صد و چهاردهم
بازی بزنه بزنه:
روی زمین یک دایره کشیده و توپی را وسط دایره قرار دهید. یک نفر را به عنوان اوستا یا داور انتخاب کنید. افراد هم هر کدام نام مستعاری را برای خود انتخاب کرده و داور، نامهای مستعار را روی یک کاغذ مینویسد. افراد، خم شده و نوک انگشت دستشان را در دایره روی زمین میگذارند. استاد چند بار کلمهٔ «بزنه» را پشت سر هم تکرار کرده و ناگهان یکی از نامهای مستعار را صدا میزند. همه جز صاحب آن نام فرار میکنند. کسی هم که نام مستعارش صدا زده شده، باید به سرعت توپ را برداشته و یکی از افراد را بزند. اگر توپ به کسی خورد، به اصطلاح سوخته و از بازی خارج شود؛ اما اگر توپ به کسی نخورد، خود این فرد میبازد و باید کنار برود. بازی به همین شکل ادامه مییابد تا اینکه تنها یک نفر بماند که او برندهٔ بازی است. این بازی به شیوهٔ دیگری هم انجام میشود. یکی از افراد به قید قرعه انتخاب میشود و در حالی که همه در کنار هم جمعند، توپ را به آسمان پرتاب میکند. همراه پرتاب توپ آسمان نام یکی از افراد را صدا میزند. همه غیر از این فرد فرار میکنند. این فرد هم باید پیش از رسیدن توپ به زمین، آن را گرفته به محض گرفتن کلمهٔ« استپ» را بلند بگوید. اگر توپ به زمین خورد، این فرد باید دنبالش دویده و آن را بگیرد. و کلمهٔ« استپ» را بگوید. افراد باید با شنیدن کلمهٔ استپ در همان جایی که هستند بایستند. حالا فردی که توپ را در دست دارد، هر کسی را دوست داشته باشد میزند. اگر توپ به آن فرد اصابت کرد یک امتیاز منفی میگیرد و اگر اصابت نکرد امتیاز منفی به حساب فرد پرتاب کنندهٔ توپ گذاشته میشود. باز هم بازی از نو آغاز شده و فرد دیگری به قید قرعه برای صدا زدن نام یکی از اعضای بازی انتخاب میشود. برای اینکه نفر اول تا آخر افرادی که باید نام کسی را صدا بزنند معلوم شود، دو روش وجود دارد: الف) هر کسی با انگشتانش عددی را نشان دهد. مجموع عددهای نشان داده شده حساب شود؛ مثلاً۱۴.آن عدد را با دست زدن به افراد به صورت نوبتی بشمارند. شمارش عدد روی هر فرد که تمام شد، نفر اول میشود و نفرات قبلی او به ترتیب دوم، سوم و... میشوند. ب) نفر اول را به قید قرعه انتخاب کنند. پس از آن هر کسی که از امتیاز منفی فرار کرد، نام افراد را صدا بزند؛ مثلاً اگر فردی که در بار اول نامش برده شده، موفق شد فرد مورد نظر خود را با توپ بزند. او در مرحلهٔ بعدی نام یک نفر را بگوید. اگر هم این فرد، کسی را نشانه گرفت و نتوانست او را بزند، همان شخص نام یک نفر را در مرحلهٔ بعدی صدا میزند. قبل از بازی باید عددی را به عنوان نقطهٔ نهایی بازی انتخاب کنند. اولین فردی که امتیازات منفی او به عدد تعیین شده رسید، بازنده است. بازنده باید رو به دیوار بایستد و هر کدام از بازیکنان یک بار با توپ او را هدف قرار دهند. هر نفر از بازیکنان که اولین امتیاز منفی خود را میگیرد، صاحب یک نام مستعار میشود. نام مستعار با مشورت افراد دیگر برای او انتخاب میشود. از وقتی که نام مستعار برای هر فردی اعلام شد، کسی که بناست نام افراد را برای گرفتن توپ صدا بزند، باید با همان نام مستعار صدا بزند وگرنه یک امتیاز منفی به حساب او گذاشته شده و توپ به کسی داده میشود که نام مستعارش باید صدا زده میشد. سرعت عمل در هماهنگی میان شنیدن و عمل کردن از فواید این بازی است.