بازی هشتاد و هشتم
دوز:
یک مربع یا مستطیل روی کاغذ یا زمین بکشید. از وسط هر کدام از اضلاع آن خطی را به سمت مقابل رسم کنید. در محل تلاقی چهار ضلع مربع و دو خطی که کشیده نُه نقطه تشکیل شده است. حالا هر کدام از بازیکنان سه مهره با شکل یا رنگ متفاوت برمیدارند. مهره را میتوان از میان حبوبات انتخاب کرد؛ مثلاً یکی از دو بازیکن، لوبیا قرمز و دیگری لوبیا سفید بردارد. به صورت نوبتی هر کدام از بازیکنان باید مهرهای را در یکی از آن نُه نقطه بگذارد. اگر کسی توانست سه مهرهٔ خودش را به صورت پشت سر هم ردیف کند، برنده است؛ اما اگر پس از گذشتن سه مهره این کار انجام نشد، با جابجا کردن مهرهها این کار را انجام میدهند. در جابجا کردن مهرهها این دو قانون باید مراعات شود. اول: هر مهره باید روی خط حرکت کند؛ یعنی نمیتوان مهرهای را در یک حرکت از نقطهای در گوشهٔ سمت چپ پایین به نقطهای در گوشهٔ سمت راست برد. دوم: دو مهره روی یک نقطه نمیتوانند قرار بگیرند. شکل پیشرفتهتر دوز با سه مربع یا مستطیل تو در تو و خطهایی در میان اضلاع و زوایای آن انجام میشود. تعداد مهرهها در این شیوه، نُه تاست. در این شکل از بازی دوز هم باید دو طرف تلاش کنند که سه مهرهٔ خود را پشت سر هم بچینند. تفاوت این بازی با نوع قبلی این است که وقتی یکی از دو نفر سه مهره را پشت سر هم چید و به اصطلاح یک دوز تشکیل داد، نفر دوم باید یکی از مهرههایش را کنار بگذارد. علاوه بر این، شخصی که دوز درست کرده، پس از کنار رفتن یک مهره از مهرههای نفر مقابل، باز هم به عنوان جایزه یک حرکت دیگر انجام میدهد. اگر همهٔ مهرهها چیده شد، جایزه از بازی حذف میشود. اگر مهرهای در دست نفر دوم نبود، نفر اول یکی از مهرههای نفر دوم را به انتخاب خودش از روی صفحه برمیدارد. در این صورت دیگر جایزهای برای کسی که دوز درست کرده نیست، نفر اول باید به گونهای مهرهٔ نفر مقابل را بردارد که امکان درست کردن دوز برای خودش زیاد و برای نفر مقابل کم شود. وقتی تعداد مهره های یکی از دو نفر به سه رسید، میتواند به جای حرکت کردن روی خطها از نقطهای که در آن است، به هر نقطهای که میخواهد برود؛ البته در صورتی که مهرهای در آن نقطه نباشد. این بازی تا وقتی ادامه پیدا میکند که تعداد مهرهها یکی از دو نفر به دو عدد برسد که در این صورت او بازنده است. این بازی قدرت فکر کردن و تمرکز برای تصمیم گیری را بالا میبرد.